El centenari d’Assumpció Català i Poch marca les activitats del 2025 al Parc Astronòmic, que ja prepara un 2026 excepcional amb l’eclipsi total de Sol visible des de Catalunya

El Parc Astronòmic del Montsec (PAM) ha conclòs la temporada 2025 consolidant-se com un dels principals referents en divulgació científica, cultura i turisme familiar a Catalunya. L’equipament, gestionat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha superat els 30.000 visitants, mantenint xifres similars a les de la temporada anterior i reforçant el seu paper com a destinació de referència per als amants de l’astronomia.
El PAM va tancar portes ahir i tornarà a obrir a ple rendiment a partir del 6 de febrer amb noves propostes per al 2026, un any especialment rellevant perquè el 12 d’agost es podrà veure un eclipsi total de Sol des de Catalunya, un fenomen que no es repetia en més de 120 anys. El Parc prepara activitats especials perquè aquest esdeveniment astronòmic sigui accessible a tothom, amb tallers, sessions de planetari i activitats divulgatives durant els mesos previs.
Centenari d’Assumpció Català i Poch
La celebració del centenari d’Assumpció Català i Poch, la primera professora astrònoma de l’Estat, ha estat un dels eixos de l’activitat del 2025. Al juliol, el PAM va acollir l’acte central de la commemoració, destacant la contribució de Català i Poch a les matemàtiques i a l’astronomia, així com el seu paper com a dona científica. A més, Ferrocarrils de la Generalitat va retolar un tren de la línia Barcelona-Vallès amb el seu nom.
Activitats destacades del 2025
L’11è Festival d’Astronomia, celebrat al llarg de dos caps de setmana a l’octubre i dedicat a Català i Poch, va atraure més de 1.200 visitants. Entre les activitats destacades hi havia l’experiència nocturna “El Cel de la Tardor”, l’experiència diürna familiar “Descobrim els estels” i el concert Música sota les Estrelles amb Olga Zoet.
També ha continuat amb força el Cicle de Música sota les estrelles, ja en la 15a edició, amb sis artistes catalans (Manu Guix, Mariona Escoda, Juls, Kelly Isaiah, Olga Zoet i Judit Neddermann & Pau Figueres) que van portar la música al cel del Montsec, amb més de 800 assistents entre juny i novembre.

El programa nadalenc “Nadal a l’Astronòmic”, del 19 de desembre al 10 de gener, va tornar a apropar l’astronomia a famílies i públic general, amb sessions de màgia, cinema immersiu, observació, planetaris, concerts i exposicions fotogràfiques, amb més de 1.200 participants.
Nous equipaments i observació del cel
El 2025 ha estat un any de millores tecnològiques al Parc. S’han incorporat tres nous telescopis portàtils Dobson de 30 centímetres de diàmetre, que permeten observar el cel nocturn de manera directa, i s’ha posat en funcionament el primer radiotelescopi del Parc, especialment útil per a l’observació del Sol durant visites diürnes i que serà una de les novetats de la temporada 2026.
2026, un any amb eclipsi total de Sol
L’esdeveniment astronòmic més destacat de l’any serà l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost. Tot i que la franja de totalitat no passarà pel Montsec, el Parc Astronòmic prepararà activitats especials per apropar aquest fenomen a tothom, explicant-ne les peculiaritats i oferint consells d’observació segura. Durant aquests breus minuts de totalitat, es podrà veure la corona solar, i l’eclipsi servirà tant per gaudir d’un espectacle únic com per realitzar observacions científiques del Sol i dels efectes sobre la natura.
Amb aquestes xifres i novetats, el Parc Astronòmic del Montsec reafirma la seva posició com un equipament clau per a la divulgació científica, la cultura i el turisme familiar a Catalunya, preparat per oferir una temporada 2026 plena d’experiències úniques sota els cels del Montsec.